Ekologisk förskola

Backa Förskola är en ekologisk och giftfri förskola

Detta innebär att alla leksaker och material som används i förskolan skall vara av naturmaterial och så hållbara och ekologiska som möjligt. Inga gifter eller plaster förekommer i leksaker och material som används av barnen (med undantag för utomhusleksaker som ibland kan vara av plast).

Material som används till renovering och bygg av lokaler och möbler är naturliga och så giftfria som möjligt. Målarfärgen på väggarna är äggtempera och linolja, möblerna är i trä och tyg, mattorna i ull. Vi köper ofta begagnat eftersom det är mer hållbart för miljön.

Alla rengöringsmedel och hygienprodukter som används är ekologiska och giftfria.

Vi är noga med sopsortering och lär barnen att ta hand om sin miljö och att inte slänga i onödan.

Maten

Maten är viktig för oss på Backa förskola! Förskolans mat är vegetarisk, ekologisk och i möjligaste mån även närproducerad. Gaja, vår kökschef med 15 års erfarenhet i vego-matlagning, inspirerar andra med hälsosam och smakrik mat. Med en vegetarisk inriktad meny visar Gaja att skolmaten i Sverige kan vara av hög kvalitet, lokalt odlad och god. Vi lagar maten från grunden, sockerfri och vi samarbetar med lokala bönder. På det sättet skapar vi omtanke kring miljö, hälsa och hållbarhet.

Barnen kan vara delaktiga med matlagning i barn anpassade köket  på olika sysslor. Vi har ett grönsaksland på förskolan där barnen kan vara med och odla och plocka egna grönsaker till matlagningstunden.

Filosofi

Vi vill att barnen växer upp med en förståelse för hur allt hänger samman i naturen och vilka konsekvenser våra handlingar har. Vi vill förmedla omsorg om naturen, djuren, den värld vi lever i och de resurser som vi har till vårt förfogande. Barnen formar framtidens samhälle och vi tror att det behöver ske stora förändringar i samhällets inställning till konsumtion och miljö om våra barn skall ha en frisk värld att leva i när de blir vuxna. Därför är det så viktigt att de redan nu får vara med om att göra positiva val för miljön och uppleva att de kan påverka genom sina val.